تارا ۱۰۰میلیون سود می‌دهد؛شاهین یک میلیون زیان
تارا ۱۰۰میلیون سود می‌دهد؛شاهین یک میلیون زیان
ایران نیوز 24: تارا و شاهین دو محصول نوبرانه ایران خودرو و سایپا در صورت های مالی ارائه شده به سازمان بورس مربوط به فصل بهار دو مسیر متفاوت را طی کردند.

تارا که در واقع همان پژو ۳۰۱ است، قرار بود به عنوان دومین محصول مشترک پژو و ایران خودرو حاصل از توافق نامه برجام تولید شود اما با خروج آمریکا و به کما رفتن برجام، پژو نیز ایران را ترک کرد و پژو ۳۰۱ هم به تولید انبوه نرسید.اما مدیران ارشد ایران خودرو مصمم بودند به هر نحو ممکن این محصول را با داخلی سازی بالا به تولید برسانند و آن را به عنوان پرچم دار محصولات خود در دوران تحریم عرضه کنند.این محصول نوبرانه ایران خودرو اولین حضور مستقل خود را در صورت های مالی این خودروساز که به صورت سه ماه ( فصلی ) منتشر می شود، در گزارش سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تجربه می کند. پیش تر تنها خبر از تولید این محصول در آمار تولید ماهانه ایران خودرو منتشر می شد اما فروش محدودی داشت.

هر چند قرار بود این محصول طی سال جاری به تولید انبوه برسد اما به نظر می رسد همچنان با تولید انبوه فاصله دارد. آبی های جاده مخصوص پیش بینی کرده اند از این محصول جدید خود طی سال جاری ۲۰ هزار دستگاه به بازار عرضه کنند.عرضه ۲۰ هزار دستگاهی تارا با توجه به برنامه فروش حدود ۴۹۹ هزار دستگاهی ایران خودرو نشان می دهد این خودروساز حساب ویژه ای برای کسب درآمد از ناحیه فروش این خودرو باز نکرده و تنها ۴ درصد از فروش سال جاری خود را به عرضه این محصول جدید اختصاص داده است.

در حالی که تارا حضور محدودی در سال جاری تجربه می کند با این حال ایران خودرویی ها ظاهراً بگونه ای برنامه ریزی کرده اند تا در تولید این محصول زیان نکنند.صورت های مالی ایران خودرو نشان می دهد طی فصل بهار سال جاری ۲ دستگاه تارا به بازار عرضه شده است. هر دستگاه تارا با قیمت ۲۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فاکتور شده است. در حالی که آبی های جاده مخصوص برای تولید هر تارا ۱۵۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان هزینه کردند. بنابراین به ازا فروش هر دستگاه تارا سود ۹۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومانی به حساب این خودروساز واریز شده است.

حال به سراغ حال و روز دیگر محصول نوبرانه خودروسازی کشور یعنی شاهین می رویم.شاهین اولین محصول تمام ایرانی خودروسازی سایپا روی پلتفرم اختصاصی ( پلتفرم SP100 ) این شرکت است که پیش تر با نام رهام شناخته می شد.قرار است نارنجی های جاده مخصوص اولین محصول کراس اوور خودروسازی کشور با نام آریا را نیز روی همین پلتفرم تولید کنند.اما از آنجایی که سایپایی ها زودتر از ایران خودرو دست به کار شدند تا  محصول نوبرانه خود را به بازار عرضه کنند. بنابراین صورت های مالی این خودروساز نشان می دهد تا پایان خرداد ماه سال جاری در مجموع ۳ هزار و ۸۷۰ دستگاه از این خودرو تولید و ۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه برای مشتریان فاکتور شده است.اما نارنجی های جاده مخصوص شاهین را با زیان تولید می کنند.

در حال حاضر هر دستگاه شاهین با قیمت ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مشتریان فاکتور می شود. اما  تولید هر دستگاه شاهین حول و حوش ۲۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرج روی دست سایپا می گذارد. بنابراین هر حال حاضر نارنجی های جاده مخصوص هر دستگاه شاهین را به زیان در حدود ۸۰۰ هزار تومان به بازار عرضه می کنند. با اینکه تولید شاهین برای این خودروساز زیان تولید می کند اما پیش بینی های مدیران ارشد سایپا نشان می دهد طی سال جاری در مجموع حدود ۶۵ هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه خواهد شد.    با توجه به برآورد فروش ۳۴۱ هزار و ۳۴۰ دستگاهی که مدیران سایپا برای سال جاری داشتند. چنانچه این تعداد شاهین تولید شود و براورد صورت گرفته عملیاتی شود سهم شاهین از سبد فروش این خودروساز حدود ۱۹ درصد خواهد بود.