سنگ پرانی  مجلس به قطار سریع السیر
سنگ پرانی  مجلس به قطار سریع السیر
ایران نیوز 24: ۱۵ سال پیش پروژه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان کلید خورد و قرار بود در مدت پنج سال تکمیل شود؛ پروژه ای که امروز تنها 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در تمام سال‌های گذشته با حواشی متعددی از تغییر سرمایه‌گذار، شرایط و ویژگی‌های فنی، توقف‌های کوتاه مدت و ... روبرو شده است. اما این تمام ماجرا نیست؛ چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که این پروژه فاقد توجیهات لازم برای ادامه کار است و وزارت راه و شهرسازی باید آن را متوقف کند؟؟؟!!!

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پنجم خرداد ماه گفت: در بررسی های مختلف طرح قطار سریع السیر اصفهان- تهران، فاقد توجیهات لازم برای ادامه کار است و این کمیسیون با ادامه اجرای این پروژه مخالف است. لذا با توجه به افت و خیزهای بسیار، این پروژه فاقد توجیهات لازم برای ادامه کار است و به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده که این پروژه متوقف شود!.

وی افزود: به دلیل عدم مدیریت درست در این طرح و از دست رفتن فرصت و سرمایه کشور، بنده پیشنهاد دادم که تحقیق و تفحص از این طرح در وزارت و راه شهرسازی کلید بخورد. رئیس کمیسیون پیشنهاد کرده تا براساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، چراکه باید جوانب مختلف این طرح بررسی شود تا علت اینکه منابع کشور در این طرح به سادگی مورد بی‌توجهی قرار گرفته، مشخص شود. ترک فعل و قصوری که در این طرح صورت گرفته هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

واکنش وزارت راه

وزیر راه و شهرسازی در واکنش به این نظر کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اهمیت تکمیل این پروژه، از مذاکره وزارت راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای رفع ابهام خبر داد. به گفته محمد اسلامی پروژه قطار تهران-قم-اصفهان پروژه‌ای مهم با مفروضات دقیق است که ضرورت دارد تا تکمیل و اجرا شود، از سوی دیگر کشور به منظور توسعه نیاز دارد تا به فناوری‌های روز مجهز شود. وی با اشاره به اینکه دنیا، قطارهای سریع با سرعت بالای ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را مدیریت می‌کند، توضیح داد: اینکه ما قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را وارد نکرده و تکنولوژی جدید ایجاد نکنیم غفلت از کاروان توسعه است.

از سوی دیگر معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، تاکید کرد که فعلاً ساخت این پروژه منتفی نشده است. سیاستی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند سبک کردن بخشی‌هایی از این پروژه است تا هزینه‌های احداث آن کاهش یابد. به گفته عباس خطیبی، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد خود برای تعدیل قیمت احداث پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان به سازمان برنامه و بودجه داده است به گونه‌ای که برآورد ۵۷ میلیارد یوآن که قبلاً قراردادی با این رقم به امضا رسیده بود مورد بازبینی قرار گرفت و با احتساب هزینه‌های کارفرمایی به ۴۲.۵ میلیارد یوآن کاهش داد. وی با بیان اینکه هزینه واقعی این طرح ۳۳.۵ میلیارد یوآن است، افزود: قرار است این پیشنهاد به شورای اقتصاد رفته و اعداد و ارقام جدید برای تعدیل قرارداد با چینی‌ها به تصویب برسد.

إن قُلت های سازمان برنامه

خطیبی، به نقطه نظرات سازمان برنامه و بودجه نسبت به پیشنهادات جدید وزارت راه و اصل اجرای پروژه قطار سریع السیر اشاره کرد و گفت: این سازمان پیشنهادات وزارت راه را از شورای اقتصاد بار دیگر به دفتر راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه بازگرداند تا بار دیگر مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد. سازمان برنامه در خصوص اصل عملیاتی شدن یا نشدن پروژه إن قُلت هایی دارد؛ علت آن هم عدم حصول پیشرفت‌های فیزیکی مورد نظر سازمان برنامه به این پروژه بوده که با وجود گذشت ۱۵ سال از امضای قرارداد تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 وی تاکید کرد: برای اجرای این پروژه همه دستگاه‌های ذیربط اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، شورای اقتصاد و … با یکدیگر همسو شوند در غیر این صورت ادامه پروژه با مشکل مواجه خواهد شد. گذشته از این مشکل انتقال ارز و اجرای فاینانس در دوره تحریم همچنان به قوت خود باقی است. شرکت ایرانی جوینت شرکت چینی نمی‌تواند فعالیت انتقال ارز به داخل را انجام دهد. به گفته خطیبی، متأسفانه شرکت ساخت از سوی نهادهای تصمیم گیر برای اجرای پروژه قطار سریع السیر حمایت نمی‌شود. وزارت راه در این زمینه تنهاست و تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن دیگر نهادهای اثرگذار و ذیربط به کار گرفته است.

واکنش مدیران استان

در واکنش به این صحبت ها، حسینعلی حاجی دلیگانی- عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه برخی افراد با تنگ نظری و بدبینی در برخی از جریانات داخل استان‌های دیگر به دنبال توقف اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران هستند، تاکید کرد: در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم تا در آن استان‌ها نیز چنین پروژه‌هایی راه‌اندازی شود، اما آنها در صدد لغو پروژه‌ای نباشند که سال‌هاست برای آن هزینه و زحمت کشیده شده است. وی تصریح کرد: ما مخالف توقف این طرح هستیم و این طرح قطعاً باید اجرایی شود و به طور قطع اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران یک ضرورت برای اصفهان و شهرهای اطراف است که ما به جد دنبال اجرای این طرح هستیم. وی با بیان اینکه در روند اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران زیرسازی برخی از مسیر را در دستور کار داریم، گفت: این خط قرار است از دو شهر در استان اصفهان عبور کند که ممکن است آسیب زننده باشد. به گفته حاجی دلیگانی، برای این امر از کارشناسان به عنوان مشاور استفاده کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از خسارات احتمالی بخشی از قطار سریع السیر اصفهان – تهران به میزان چهار کیلومتر از زیر زمین عبور کند.

به نظر می رسد با توجه به شبکه قدیمی ریلی ایران، اجرای پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران، یکی از ضرورت های فعلی توسعه کشور به شمار می رود. به گفته علیرضا صلواتی- مجری قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان، باید دانش فنی قطار سریع‌السیر باید به ایران وارد شود تا شبکه قطارهای سریع‌السیر در داخل کشور با توان داخلی ایجاد شود، انتقال دانش و تکنولوژی در پروژه قطار سریع‌السیر از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین در پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران هدف اصلی، ورود این تکنولوژی به کشور است و در تلاشیم تا شبکه قطار سریع‌السیر کشور پس از تهران-اصفهان، در مسیرهای تهران-مشهد، تهران-تبریز و بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر نظیر شیراز و یزد و بوشهر و اهواز ایجاد شود تا شبکه قطارهای سریع‌السیر در کشور شکل گیرد.

  • نویسنده : ریحانه سجادی