ضرب الاجل ۲۰۳۵ اتحادیه اروپا برای پایان خودروهای بنزینی
ضرب الاجل ۲۰۳۵ اتحادیه اروپا برای پایان خودروهای بنزینی
ایران نیوز 24: علی غفاری مرندی - بر پايه مصوبه اتحاديه اروپا، از سال 2035 به بعد خودروي سوختي جديدي مجوز نخواهد گرفت. اما اين زمان براي رسيدن به هدف کاهش 1.5 درجهاي گرمايش زمين «بيش از حد» طولاني است

 از سال ۲۰۳۵ به بعد، هيچ خودروي شخصي يا وسيله نقليه سبک با موتورهاي سوخت فسيلي جديد در اتحاديه اروپا مجوز نخواهد داشت. «گرو روتر»، يکي از اعضاي هيأت تحريريه محيط زيست دويچه وله مي نويسد: «اين عملاً پايان مهر موتورهاي سوختي است و همين امر در مورد خودروهاي بزرگ تر نيز صادق است. پس از ۱۵۰ سال، خودروهايي با موتورهاي سوخت فسيلي وارد تاريخ فناوري شده اند و مانند قطارهاي بخار در موزه ها نگهداري مي شوند. براي علاقمندان، اين پايان يک تجربه دردناک است:

« بوي بنزين، لرزش ها و زوزه هايي که از موتور مي آيد همه متعلق به گذشته است.» از طرفي ما انسان ها چاره اي نداريم جز اينکه هر چه زودتر مصرف بنزين و گازوئيل را کنار بگذاريم.  تنها از اين طريق است که ميتوانيم به حد ۱٫۵ درجه سانتيگراد کاهش گرمايش جهاني دست يابيم و اميدواريم ابعاد بحران جهاني آب و هوا در مقياس قابل تحمل محدود شود.مسؤوليت اصلي اين امر بايد پيش از هر چيز بر عهده عاملان اصلي بحران آب و هوا، يعني کشورهاي صنعتي و شهروندان آنها باشد.

مسؤوليت اين است که زندگي را در درازمدت در بسياري از نقاط جهان ممکن کنيم. در اين راستا، پايان کار موتورهاي سوخت در سال ۲۰۳۵ در اروپا سيگنال قابل توجهي است. اين اقدام از دوره انتقال به وسايل نقليه الکتريکي که آشکارا بسيار کم صداتر از خودروهاي بنزيني هستند و گازهاي خروجي مضر هم شهرها منتشر نمي کنند، پشتيباني مي کند.

در شرايط فعلي و در بسياري از کشورها  روند گذار به وسايل نقليه الکتريکي کند است. قيمت خريد اين خودروهاي باتري دار همچنان به طور قابل توجهي بالاتر از خودروهاي سوخت فسيلي است.علاوه بر اين، تعداد خودروهاي برقي دست دوم در بازار همچنان کم است و ليست انتظار براي تحويل خودروهاي برقي جديد طولاني است.در زمينه زيرساخت ها نيز کمبودهايي وجود دارد. هنوز به صدها هزار ايستگاه شارژ نياز است و سيستم پرداخت اغلب پيچيده است.

در اينجا حوزه سياست بايد هر چه زودتر به کمک توسعه زيرساخت ها بشتابد. اين صنعت بايد ظرفيت توليد خود را افزايش دهد و همه بايد دست به دست هم بدهند تا هرچه زودتر از موتورهاي سوختي خارج شوند. استفاده از سوخت هاي گياهي کمک قابل توجهي نخواهد کرد، زيرا اين امر مستلزم گسترش هر چه بيشتر زمين هاي زير کشت است و منجر به تخريب جنگل ها مي شود که نتيجه آن چيزي جز گرم شدن آب و هوا نيست. از سوي ديگر، سوخت مصنوعي با کمک برق حاصل از انرژي هاي تجديدپذير به شش برابر انرژي بيشتر براي شارژ باتري نياز دارد.

خبر خوب اين است که خودروهاي برقي در چند سال آينده ارزان تر خواهند شد. به گفته کارشناسان، خودروهاي برقي از سال ۲۰۲۶ حتي ارزان تر از خودروهاي سوختي خواهند بود.علاوه بر اين، مي توان گفت که خودروهاي الکتريکي به ميزان قابل توجهي کمتر به تعميرات نياز دارند.هزينه انرژي در شبکه اروپا حتي در مقايسه با يک خودروي بنزيني به نصف نخواهد رسيد و کساني که از برق خود يا يک دستگاه خورشيدي همسايه استفاده مي کنند مي توانند تا ۸۰ درصد صرفه جويي کنند.متأسفانه سرعت بحران آب و هوا از آنچه ما تصور مي کنيم فراتر رفته است. انتشار بيش از حد دي اکسيدکربن در هوا بايد در اسرع وقت متوقف شود.

 معيار صداقت در اين زمينه اين است که کشورهاي صنعتي که در گذشته در توليد و انتقال دي اکسيدکربن به جو نقش داشتند  بايد تا سال ۲۰۳۵ خود را با اقليم سازگار کنند.آنها بايد ۱۰ تا ۲۰ سال زودتر از کشورهاي فقير متعهد به کاهش گازهاي گلخانه اي شوند.به همين دليل، اگرچه تعيين تاريخ ۲۰۳۵ براي پايان کار موتورهاي سوختي جديد در اتحاديه اروپا مهم است، اما کاملاً واضح است که «خيلي دير شده است». ممنوعيت فروش خودروهاي سوختي جديد در سراسر اروپا بايد از سال ۲۰۲۵ اعمال شود، زيرا هر خودرو بايد حداقل ۱۰ سال فعال باشد.از اين رو، خريداران خودرو و صنعت و سياست بايد از قبل خود را براي ضرب الاجل ۲۰۲۵ آماده کنند، حتي اگر اين امر امروز براي بسياري غيرواقعي به نظر برسد. تغييرات سريع آب و هوا ما را وادار مي کند صادقانه تر فکر کنيم و اقدامات مداوم انجام دهيم. زيرا همه انسان ها در اين دنياي خاکي حق زندگي و چشم انداز بقا در سرزمين خود دارند.