صنعت خودرو، ویترین توسعه صنعتی و عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور
صنعت خودرو، ویترین توسعه صنعتی و عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور
ایران نیوز 24: مدیر عامل ساپكو گفت : صنعت خودرو ایران به عنوان ویترین توسعه صنعتی و لوکوموتیو صنایع کشور در کشاکش تحریم های ظالمانه بیگانگان، جزو نخستین صنایعی بود که در معرض تحریم قرار گرفت و به رغم افزایش تمامی نهاده‌های تولید اعم از فولاد ، مواد پلیمری، مس ، آلومینیم و ... از حق افزایش قیمت منطقی با قیمت‌گذاری دستوری محروم مانده و حاشیه سود به دست آمده به جیب دلالان و صرف نیاز غیرواقعی بازار شده است و در شرایط دشوار تحریم در سال‌های جاری با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، تولید خودرو با زیان همراه بوده است.

مهندس عادل پیرمحمدی افزود: مواد اولیه مصرفی خودرو قیمت‌های هفت تا ۱۱ برابری را از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تجربه کرده است، ورق فولادی از قیمت کیلویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به قیمت کیلویی ۲۷۳۰۰ تومان در میانگین سال ۱۴۰۰ رسیده است در حالی که مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشده و این فاصله اجباری سبب زیان‌های انباشته متعدد برای خودروساز شده که محدودیت منابع مالی برای سرمایه گذاری در توسعه محصولات را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰۰ قطعه‌ساز در صنعت خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو در این شرایط دشوار به حیات خود ادامه داده و عامل رشد و ارتقای زنجیره تامین و تولید کشور بوده است و امر تولید در صنعت خودرو در شرایط محدودیت با دستاوردهای ارزنده خودکفایی نظیر ۹۰درصد خودکفایی دی.سی موتورها و بسیاری از قطعات قابل صادرات همراه بوده، اما محدودیت‌های تحریم‌ها مانع صادرات بسیاری از قطعات بوده است.پیرمحمدی صنعت خودرو را لکوموتیو صنایعی نظیر فولاد و پتروشیمی دانست و گفت: خودروسازی به عنوان بزرگ‌ترین خریدار فولاد، آلومینیوم و مواد اولیه، ۹۲ درصد ورق‌های فولادی با استحکام کششی بالا را از صنعت فولاد داخلی تامین کرده است.

مهندس پیرمحمدی اظهار کرد: صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک و قالب سازی است و تا زمانی که طرح بلند مدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت را نداشته باشیم توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات مواجه خواهد شد.  وی رشد صنعت خودرو را وابسته به تصویب قانون خودرو دانست و گفت: سیاست‌گذاری‌های متناقض و دخالت‌های فاقد تخصص، ‌آفت جان صنعت خودرو به عنوان یک سرمایه عظیم ملی خواهد بود.پیرمحمدی به نقد غیرمنصفانه نسبت به صنعت خودرو اشاره و اظهار کرد: پیکان سال ۵۷ با تعداد کمی سازنده تولید می‌شد و حتی در تولید آرم آن هم خودکفا نبودیم، اما در حال حاضر محصول دنا پلاس گروه صنعتی ایران خودرو با همت جوانان این مرز و بوم و با ۷۵ درصد ساخت داخل تولید می‌شود.

* پیشرفت کند صنعت خودرو ناشی از عدم توازن در زنجیره تولید است

یک کارشناس صنعت خودرو با  اشاره به رشد صنعت خودرو در ساخت بدنه، موتور و فرمان گفت: افت سرعت پیشرفت در صنعت خودرو ناشی از عدم توازن در زنجیره است به طوری که با وجود ارتقای موتور، توسعه در ساخت قطعه گیربکس محقق نشد.امیرحسن کاکایی که در نشست  اختتامیه دوازدهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز  و متولیان موتور و قوای محرکه سخن می گفت،  اظهار داشت: همزمان با ساخت بدنه، موتور ملی و فرمان، زنجیره تامین در سال های دور توسعه یافت. صنعت خودرو به عنوان ویترین صنایع دیگر، ساخت بسیاری از درایورها را انجام داد اما اکنون، عدم پیشرفت ناشی از عدم توازن زنجیره است به طوری که با وجود ارتقای موتور، قطعه گیربکس رشد چندانی نداشته است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه از ۲۰ میلیون خودروی در حال تردد، ۶ میلیون فرسوده است، در خصوص تصادفات اخیر توضیح داد: به شدت پلیس مانع از دسترسی خودروسازان به اطلاعات تخصصی در حوزه تصادفات می شوند. بزرگنمایی ایربگ در تصادف زنجان و بهبهان آخرین حلقه مفقوده این حوادث بوده، ضمن اینکه طراحی ایربگ سه دستگاه از این خودروها ساخت آلمان بوده است.عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: سازمان بازرسی ادعایی داشته مبنی بر اینکه ۲۰۰ قطعه را استانداردسازی کرده در حالی که این موضوع در حیطه وظایف سازمان استاندارد است. سازمان بازرسی برای ممانعت از ورود کالای قاچاق و تقلبی چه اقداماتی انجام داده و علت کم کاری در این زمینه چیست.کاکایی گفت: مشکل کلیدی در ایران، عدم پیشرفت و بروزآوری قانون تجارت بوده که کارآفرینان و فعالان اقتصادی گرفتار برخی تهمت ها شده اند.

وی افزود: در ۲۰ سال گذشته به دانش و توان طراحی موتور دست یافتیم و اکنون بر روی استاندارد یورو ۶ کار می شود که در این حوزه دانشگاه به کمک صنعت خودرو و قطعه آمد. این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اکنون توربوشارژر در ایران طراحی و ساخته می شود و اواخر خرداد ایران خودرو به کمک زنجیره تامین و شبکه، نیازمندی های فناورانه را به دانش بنیان ها ارائه می نماید.

* ارتقای کیفیت در گرو اصلاح قیمت گذاری خودرو است

در ادامه این نشست رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو اظهار داشت: سود واردات خودرو سالیانه ۲۰ هزار میلیارد تومان است و با هدف تضعیف صنعت خودروی داخلی بر آن اصرار می ورزند.محمدرضا نجفی منش رئیس گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان است که دولت بر اساس قانون تاکنون در مقام جبران آن برنیامده است.

نجفی منش تاکید کرد: نیروهای جوان و متخصص فراوانی داریم، باید دولت از مدیریت صنعت خودرو خروج کند و ۵ درصد سهم دولت مجوزی برای برخورداری از هیات مدیره نیست. قیمت همانند دهه ۷۰ در حاشیه بازار تعیین شود. وی ارتقای کیفیت را یک مسیر بی پایان دانست و گفت: ارتقای کیفیت امکان پذیر است و صرفا نیازمند اصلاح قیمت گذاری خودرو هستیم در حالی که اکنون سود برندگان قرعه کشی، ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.