«سرویس اعتبار خرد» اپلیکیشن تارا، به بازار آمد
«سرویس اعتبار خرد» اپلیکیشن تارا، به بازار آمد
ایران نیوز 24: شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا سرویس خرید خرد اعتباری یا «الآن بخر، خرد خرد پرداخت کن» خود را رونمایی کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا، در نشست معرفی سرویس جدید اپلیکیشن تارا هدف این مجموعه را کمک به رفاه مالی قشر متوسط دانست و گفت: «یکی از بدهی‌های فعالان اقتصادی به مردم به ویژه قشر متوسط جامعه، مساله اعتباردهی است. در حوزه اعطای تسهیلات، اقدامات خوبی انجام شده اما در حوزه اعتبار آن‌طور که شایسته مردم است نتوانسته‌ایم اقدامات مفیدی انجام بدهیم و اعتبار در زندگی روزانه مردم جایی ندارد.» حامد قنادپور، افزود: «شبکه بانکی نمی‌تواند به تنهایی و بدون کمک صنعت به این موضوع ورود کند. ما در مجموعه گلرنگ تلاش کرده‌‌ایم تا با ورود به این حوزه، مفهوم اعتبار را در زندگی عادی مردم جاری کنیم.» به گفته قنادپور سرویس اعطای اعتبار تارا در سه ماه گذشته عملیاتی شده و هزار میلیارد اعتبار به بیش از ۱۰۰ سازمان و شرکت اعطا شده است.مدیرعامل تارا تاکید کرد که چشم‌انداز آینده این مجموعه، تبدیل شدن تارا به دستیار هوشمند زندگی دیجیتالی است.

۴۵۰۰ نقطه خرید حضوری و آنلاین

در ادامه این نشست، معاون توسعه و نوآوری شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا، در توضیح سرویس اعتبار خرد تارا یا «الآن بخر، خرد خرد پرداخت کن» گفت: «مشاهدات نشان می‌دهد ترجیح مردم ما از نظر فرهنگی این است که خریدهای خود را به صورت نقدی پرداخت کنند اما از نظر اقتصادی، با توجه به تورم فعلی اقتصاد ایران، این به نفع مردم است که پول خرید خود را دیرتر پرداخت کنند.» وحید شامخی،ادامه داد: «به صورت سنتی برای دریافت وام باید از هفت خوان رستم گذشت و ارائه تمام مدارک درخواست‌شده از سوی بانک بسیار زمان‌بر است و در پایان مشخص نیست که وام به فرد تعلق بگیرد یا نه و به همین دلیل در چند سال گذشته مجموعه‌هایی که در حوزه فین‌تک و لندتک فعالیت دارند، سعی کرده‌اند این فرایند را کوتاه‌تر کنند و همین باعث شده تا مشتریان زیادی پیدا کنند. نکته مهم اینجاست که بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ نکول در مجموعه‌های این‌چنینی نیز بسیار کم و پایین‌تر از یک درصد بوده است.»

شامخی با اشاره به مساله اعتماد در این حوزه گفت:‌ «در دو سه دهه اخیر نظام وام‌دهی با عینک بدبینی و سخت‌گیرانه بوده است و این در حالی است که در بسیاری از مواقع وام‌های پس داده‌نشده وام‌های کلان هستند نه خرد؛ و دود آن در چشم مردم عادی می‌رود.» او ادامه داد: «به همین دلیل تصمیم ما این بود که تغییری در این فرایند ایجاد کنیم. به این ترتیب که به همه اعتماد داریم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در نتیجه ما رتبه اعتباری افراد، دارایی و گذشته آنها را در نظر می‌گیریم اما درصد تاثیر آن کم است و در واقع بخش اعظم اعتبارسنجی افراد، رفتار آنها در طول مدت فعالیت در اپلیکیشن تاراست. اینکه اعتماد ما به کاربر بیشتر شود و اعتبار بالاتری دریافت کنند یا کمتر شود، کاملاً وابسته به رفتار خود فرد است.»

به گفته شامخی، سرویس تارا سرویسی دیجیتالی به صورت اپلیکیشن است که به واسطه آن افراد می‌توانند از کف ۵۰۰ هزار تومان تا سقف پنج میلیون تومان اعتبار برای خریدهای خرد روزانه دریافت کنند؛ اعتباری که در ۴۵۰۰ نقطه خرید آنلاین و حضوری قابل استفاده است.مدیر توسعه و نوآوری تارا در این‌ باره گفت:‌ «البته افراد باید برای ورود به این سیستم از سوی کاربران قبلی دعوت‌نامه دریافت کنند؛ در واقع هر فرد بعد از ورود به اپلیکیشن تارا می‌تواند برای پنج نفر دعوت‌نامه بفرستد و پس از دعوت هر قدر که کاربر خوش‌حساب‌تر باشد، سقف اعتبار برای او سریع‌تر ارتقا پیدا می‌کند.»

قصد رقابت نداریم

شامخی در پاسخ به سوال پیوست مبنی بر اینکه مزیت رقابتی تارا نسبت به سایر مجموعه‌های شناخته‌شده‌ این حوزه چیست گفت: «ما به دنبال رقابت نیستیم و به قدری بازار بزرگ‌ و نیاز جدی است که ما قرار نیست سهم بازار را از کسی بگیریم. بازار به قدری بکر هست که همه بازیگران این حوزه می‌توانند کار خودشان را انجام بدهند.» 

او ادامه داد: «با این‌ حال می‌توان از جمله مزیت‌های تارا به این اشاره کرد که کف اعتباری که در ابتدا ما به کاربران تارا تخصیص می‌دهیم ۵۰۰ هزار تومان است و از همه رقبای دیگر بالاتر است. علاوه بر این، سرویس ما می‌تواند برای همه ایرانی‌ها محقق شود در حالی‌ که دیگر مجموعه‌ها تنها برای کاربران خود اقدام به فعال کردن این سرویس‌ها کرده‌‌اند.» شامخی در پایان گفت: «فرایندی که ما طی می‌کنیم نیز ساده و سریع است و در مدت ۲۰ دقیقه فرایند ثبت درخواست تا دریافت اعتبار طی می‌شود. نکته‌ دیگر این است که ما پذیرنده‌های حضوری و فیزیکی زیادی در سراسر کشور داریم. خود افق کوروش که یکی از مجموعه‌های پذیرنده تاراست، بیشتر از ۳۴۰۰ شعبه فروشگاهی در سراسر ایران دارد و چنین شبکه‌ گسترده‌ای کم‌نظیر است.»

امیرحسین باقری، معاون فروش و عملیات تارا  نیز در خصوص سیاست جذب پذیرندگان و سازمان‌هایی که مخاطب این شرکت هستند عنوان کرد: «ما سعی کردیم تجربه خوبی را برای کاربران به ارمغان آوریم و از تجربیات ناموفق گذشته درس بگیریم. تمام شرایط و تخفیفاتی که برای خرید نقدی وجود دارد برای خرید اعتباری تارا نیز در نظر گرفته شده است.»  او ادامه داد: «ما به سراغ پذیرندگانی رفتیم که دارای قیمت مصوب هستند و شعب زیادی در سراسر کشور دارند. از آنجایی که امکان استفاده از سرویس جدید تارا برای عامه مردم وجود دارد ما دقت زیادی به سبد خانوار داشتیم و سعی کردیم به افزایش قدرت خرید آن‌ها کمک کنیم.»  باقری توضیح داد: «به دلیل کارمزد صفر درصد سرویس اعتباری تارا، این خدمت جدید برای سازمان‌ها جذابیت زیادی دارد و در حال حاضر سازمان‌های خصوصی و دولتی زیادی نظیر دانشگاه‌ها، وزارت‌خانه‌ها، بانک‌ها، PSPها و … مشتری ما هستند.»

شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص اپلیکیشن سرویس اعتبار خرد تارا مطرح است کارمزد صفر درصد خدمات این اپلیکیشن باشد. دریافت «کارمزد» و یا عدم دریافت آن با توجه به میزان نرخ بهره در ایران و تفاوت فاحش این نرخ با سایر کشورها موضوع مهمی است که سرویس BNPL را در ایران با سایر کشورها متمایز می‌کند. سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کارمزد صفر درصد در اپلیکیشن سرویس اعتبار خرد تارا تا چه زمانی پایدار است و توضیح چالش‌های این شرکت با رگولاتوری جهت کسب مجوز عنوان کرد: «نرخ بهره و قیمت تمام‌شده پول در کشور بالاست و این موضوع واقعیتی انکارناپذیر است و به همین دلیل صنعت باید به کسب‌وکارها در این حوزه کمک کند. راهکاری که برای حفظ کارمزد صفر درصد در سرویس جدید تارا از آن استفاده کرده‌ایم پایدار است و ما این تعهد را می‌دهیم که کارمزد صفر درصد را حفظ کنیم. راهکار ما برای حفظ کارمزد صفردرصد حضور در زنجیره تأمین است و به همین دلیل می‌توانیم نرخ بهره را در نظر نگیریم و با استفاده از سازوکارهای مالی‌ای که در زنجیره تأمین وجود دارد نرخ بهره بالا را جبران کنیم.»

بر اساس این گزارش، افراد می‌توانند در این پلتفرم اعتباری بین ۵۰۰ تا ۵ میلیون تومان دریافت و از آن در ۴۵۰۰ نقطه خرید حضوری و آنلاین استفاده کنند و در مدت دوماهه نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند.شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و هم‌اکنون به ارائه راه‌کارهای دیجیتال برای بهبود تجربه کاربران از خدمات مالی می‌پردازد. کیف الکترونیکی پول، بن‌های رفاهی سازمانی و اعتبار سازمانی از جمله خدمات شرکت تارا تا به امروز است.